Dags att fylla i årets avfallsenkät
Kommunen har en viktig uppgift i att följa utvecklingen och tillhandahålla bra produkter och tjänster som möter dina krav. Därför vill vi be dig med kommunal sophämtning att besvara dessa frågor om er nöjdhet med kommunens tjänster.
Avfallsenkäten genomförs årligen och innehåller frågor om hur du upplever kommunens information, hur du sorterar ditt avfall, fakturor, bemötande, återvinningscentralerna och det som är nytt för året – kommunens återvinningsstationer.
Enkäten går att bevara fram till den 22 december 2024. Tack på förhand!
SVARA HÄR: Avfallsenkät Norsjö 2024
Hur tas enkätsvaren tillvara?
Enkätsvaren används för att följa utvecklingen av våra tjänster och också att fånga upp åsikter för att kunna utveckla verksamheten.
Hur såg svaren ut förra året?
- Invånare sorterar regelbundet avfall som tidningar, plast och glas.
- Respondenterna var över lag nöjda med personalens hjälp och bemötande vid återvinningscentralerna.
- Många upplever att tillgängligheten till återvinningscentralerna är god och tillfredsställande.
- Invånarna uttryckte övervägande positiv feedback om den kommunala informationen kring avfall och återvinning.
- De flesta anser att avfallsservicen vid bostaden fungerar bra och att de har den service de behöver.
De vanligaste förbättringsönskemålen
Trots det positiva resultatet fanns det några återkommande åsikter om förbättringsmöjligheter.
- Bättre tillgänglighet efterfrågas: många efterfrågade fler och mer flexibla öppettider samt oftare tömning av återvinningsbehållare.
- Förbättrad städning: flera respondenter uttryckte missnöje med att vissa återvinningsstationer ofta är skräpiga och oorganiserade
- Tydligare skyltning behövs: det fanns önskemål om bättre och tydligare skyltning vid stationerna för att underlätta källsorteringen och tydligare information hur avfallet hanteras efter sortering.
Så tas synpunkterna tillvara
Sedan förra årets enkät har förpackningsinsamlingen övergått till kommunal regi och med detta har återvinningsstationerna ökat i antal. Vår förhoppning är att tillgängligheten har förbättrats utifrån vår utbyggnad av ÅVS.
Vi tar till oss att städningen vid återvinningsstationerna behöver förbättras och fortsätter att se över rutiner och arbetssätt för att förbättra städningen vid stationerna.
Skyltningen behöver förbättras och det kommer vi att arbeta vidare med.
Övrig återkoppling
En del respondenter uttryckte tvivel kring om det sorterade avfallet faktiskt återvinns korrekt. Vi kan förbättra vår information om hur ditt avfall tas tillvara efter att du lämnat den i dina kärl, men vill understryka att allt avfall hanteras enligt avfallsföreskrifterna.
Det uttrycktes också en önskan om att kunna lämna saker för återanvändning i stället för att kasta dem. Malå, Sorsele och Norsjö kommuner har alla återbruksverksamheter som ger invånarna möjlighet att lämna saker för återanvändning, i stället för att kasta dem.
I Norsjö har vi Knutn, en mycket uppskattad verksamhet, som förenar återvinning med socialt ansvarstagande.
www.norsjo.se/knutn
Senast ändrad 22 november 2024