Gå direkt till textinnehållet
Visa meny
Grön bild med ordet kommunstyrelsen

Sammanfattning från kommunstyrelsen 11 oktober

Tisdag den 11 oktober hade kommunstyrelsen i Norsjö sammanträde. Här kan du läsa en kort sammanfattning från några av de politiska besluten. Observera att besluten blir giltiga först när protokollet är justerat.


Statusrapport Etapp 2

I Etapp 2 kommer 13 byar få tillgång till bredband. Totalt är det 93 fastigheter som ansluter sig, varav 50 är bofasta hushåll. Minimikravet på 45 permanent boende kommer därmed bli uppfyllt. Fritidshus i områdena har i stor utsträckning anslutit sin fastighet.

Allt är grävt och all slang är nere i backen i områden som ingår i Etapp 2.

Petiknäs, Gissträsk och större delarna av Udden, Svanheden, Tjärnheden och Rålund är driftsatta.

Bastuträsk by, Torpet och Bastuträsk norra beräknas vara i drift under oktober/november.

Entreprenören för gräv och schakt har haft problem under säsongen med tillgången på maskiner samt även personalbrist vilket medfört stora förseningar.

Entreprenören beräknar att kunna genomföra samtliga uppdrag innan vintern.

Kommunstyrelsen tar inget beslut i det här ärendet utan noterar informationen.


Ekonomisk status bredbandsprojekt I2213

Under hösten har entreprenör påbörjat utbyggnad och uppgradering i Bastuträsk samhälle.

Arbetet med att byta ut fiberstam i gamla nätet är genomfört och entreprenören startade schaktarbeten för utbyggnad i slutet av september.

Totalt 68 fastigheter, varav 10 kommunala tomter, har tecknat avtal för nyanslutning och kostnaderna för utbyggnaden fördelas mellan de anslutna fastigheterna. Kundens pris blir cirka 20 000 kr + moms per fastighet.

Till de 10 kommunala tomterna är slang draget till tomtgräns, detta för att framtida köpare enkelt ska kunna beställa en efteranslutning.

Kommunstyrelsen tar inget beslut i det här ärendet utan noterar informationen.


Organisationsförändring – central bemanningsenhet

Norsjö kommun behöver fortsätta sitt arbete med en förbättrad process för vikarieanskaffning. Vikarier ska i högre utsträckning kunna försörja sig på att jobba på Norsjö kommun och på så sätt också säkerställa organisationens kompetensförsörjning.

Idag arbetar varje verksamhetsområde med vikarieanskaffning på respektive håll. I och med att tillgången på vikarier är begränsad behöver Norsjö kommun ett gemensamt arbetssätt i framtiden.

Norsjö kommun jobbar också med att införa heltid som norm kommer. Det arbetet kommer också att beröra samtliga verksamheter vilket kommer att skapa fördelar med en central organisation.

Planen är att fördela om personal och resurser från verksamhetsområdena till en ny enhet. Den nya enheten ska tillhöra personalenheten. Förändringen ska förhandlas med fackförbunden.

Totalt kommer den nya bemanningsenheten att kosta drygt 2 miljoner. De pengarna ska komma från verksamheterna. Omsorgen: 1 491 000 kr. Utbildning: 513 000 kr. Kommunal utveckling: 200 000 kr. Kommunledningskontor: 38 000 kr.

Kommunstyrelsens beslut:
Säger ja till att skapa en central organisation för bemanning. Den nya organisationen gäller från den 1 januari 2023.


Information från revisorerna

Under kommunstyrelsens sammanträde fanns kommunrevisorerna på plats och berättade om deras grundläggande granskning. Under presentationen av granskningen hade revisorerna och kommunstyrelsens ledamöter en dialog kring flera frågor. Bland annat plan för verksamheten, mål, rapportering, plan för intern kontroll och riskanalys.

Kommunstyrelsen tar inget beslut i det här ärendet utan noterar informationen.

Senast ändrad 11 oktober 2022

Vi och våra partners använder cookies för att förbättra och personalisera din upplevelse, visa annonser baserade på dina intressen och för att mäta och analysera data. Genom att använda vår webbplats och våra tjänster godkänner du att vi använder cookies som beskrivet i vår dataskydds-policy.