Gå direkt till textinnehållet
Visa meny

Trygghetslarm

Trygghetslarmet ska öka säkerheten för personer som löper risk att drabbas av fall eller hastigt påkomna sjukdomstillstånd, och som har svårt att tillkalla hjälp. Larmet ska användas i nödsituationer av medicinsk karaktär eller vid olyckshändelse. Det får inte användas för att tillkalla personal från hemtjänsten för att utföra ordinarie omsorg. Kommunen använder i dag digitala larm vilket medför att man inte behöver ha fast telefoni.

Trygghetslarm kan du få installerat efter att kommunen gjort en bedömning om du behöver ett.

När du fått ditt larm installerat får du samtidigt en larmknapp som du kan bära runt handleden eller halsen.

Hur ansöker som om trygghetslarm?
För att få veta mer eller ansöka om trygghetslarm är du välkommen att kontakta kommunens biståndshandläggare.

Hur säger jag upp och återlämnar jag mitt trygghetslarm?
För att säga ifrån dig och återlämna ditt trygghetslarm är du välkommen att kontakta enhetschefen för hemtjänsten.

Vad kostar ett trygghetslarm?
Trygghetslarm kostar 200 kr/månad. Om du skulle behöva hjälp så är utryckningen kostnadsfri. Du är välkommen att kontakta avgiftshandläggaren om du har fler frågor om kostnad eller faktura.

Senast ändrad 4 november 2020

Vi och våra partners använder cookies för att förbättra och personalisera din upplevelse, visa annonser baserade på dina intressen och för att mäta och analysera data. Genom att använda vår webbplats och våra tjänster godkänner du att vi använder cookies som beskrivet i vår dataskydds-policy.