Anmäl ägarbyte
Ska du sälja din fastighet eller flytta? Fyll i uppgifterna i vår e-tjänst och skicka in till oss. Vi behöver ha uppgifterna för att du inte ska stå som betalningsansvarig för abonnemanget på fastigheten. Så länge vi inte får in någon ny ägare på fastigheten är du betalningsansvarig eftersom alla fastigheter måste ha ett abonnemang. Den tidigare ägarens betalningsansvar upphör inte förrän anmälan om förändring av ägarförhållande kommit in till kommunen.
Information och regler
Skicka in anmälan före ägarbytet. Vi registrerar inte ägarbyten för redan fakturerade perioder.
Du som säljer ska fylla i fastighetsuppgifter, dina och den nye ägarens uppgifter, datum för ägarbytet. Du ska även fylla i vattenmätarens ställning – om du har en sådan.
Om den nya ägaren inte aktivt väljer någon annan typ av abonnemang för sitt avfall (sophämtning) kommer samma typ av abonnemang som den förra ägaren hade att gälla efter ägarbytet.
Om den nya ägaren vill välja ny typ av abonnemang för sitt avfall ska denne använda sig av vår e-tjänst för ”förändring av Anläggningsinformation / Avfallsabonnemang”.
Så här gör du
Logga in på e-tjänsten med bank-id och följ anvisningarna.
Har du inget bank-id så kan du kontakta tekniskas kundtjänst 0918-141 56, telefontid må-fre; 10:00-11:00 alt tekniska@norsjo.se
Ägarbyte, flytt och inflyttning – vanliga frågor
Har du sålt huset och ska flytta?
Vi får inte automatiskt reda på att du har sålt huset. Du behöver inkomma med de uppgifterna till oss. Fyll i e-tjänsten för ägarbyte. Du som säljare och samtliga köpare behöver bank-id för att kunna signera ärendet. Observera att ärendet inte kommer in till kommunen förrän samtliga signerat det.
OBS! Har du kommunalt VA, glöm inte att läsa av vattenmätaren på tillträdesdagen och att fylla i uppgifterna i e-tjänsten.
Tills vi får in ägarbytet står du kvar som fastighetsägare i vårt system vilket innebär att fakturorna för abonnemangen kommer till dig. När ägarbytet kommer in till oss flyttar vi över abonnemanget till den nya fastighetsägaren och alla kostnader fram till tillträdesdagen justeras på en flyttfaktura. De nya fakturorna kommer då fortsättningsvis att skickas till den nya fastighetsägaren.
Har du köpt ett hus och ska flytta in?
Vi får inte automatiskt reda på att du har köpt ett hus, utan vi behöver få in en anmälan om ägarbyte. Fyll tillsammans med den nuvarande fastighetsägaren i e-tjänsten för ägarbyte. När ärendet signerats kommer det in till oss. Vi flyttar då över abonnemanget och fakturan kommer fortsättningsvis att skickas till dig.
Ska du göra ett ägarbyte åt någon annan?
Om du ska anmäla ägarbyte på en fastighet du inte äger, måste du bifoga en fullmakt. Om fastigheten ägs av ett dödsbo kan bouppteckningens information om vem eller vilka som är dödsbodelägare användas som fullmakt.
Ska du hyra ut ett hus eller en lägenhet?
Om ett hus eller lägenhet ska hyras ut ska ingen anmälan om ägarbyte göras.
Fakturan för VA skickas till fastighetsägaren.
Jag har inget bank-id – vad gör jag då?
Har du inget bank-id så kan du höra av dig till tekniska@norsjo.se så får du en blankett hemskickad.
Senast ändrad 6 maj 2025