Gå direkt till textinnehållet
Visa meny

Överklaga ett beslut

Om du är missnöjd med det beslut du fått från Socialtjänsten har du rätt att överklaga det beslutet.

Läs i beslutet som du fått

I beslutet som du har fått från kommunen står det hur du ska göra för att överklaga, till exempel vilka handlingar du behöver skicka med. Tänk på att ditt överklagande måste skickas in inom en viss tid efter att du fått ta del av beslutet. Hur lång tid du har på dig står också i beslutet.

Nedan följer några generella steg för hur du kan göra för att överklaga ett myndighetsbeslut till domstol:

  1. Skriv ett brev. Brevet bör innehålla:
    • vilket beslut du vill överklaga
    • varför du tycker att beslutet är fel
    • hur du tycker att beslutet ska ändras
    • ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer (hem, mobil och arbete) och e-postadress så att domstolen kan nå dig.

Bifoga:

    • Bevis som du vill hänvisa till och vad du vill styrka med dessa bevis.
    • Annat som du vill att domstolen ska veta och ta hänsyn till i sin prövning.
  1. Underteckna

    Brevet ska vara undertecknat av dig eller ditt ombud. Om du anlitar ett ombud ska du ange ombudets namn, adress och telefonnummer. Bifoga fullmakt.

  2. Skicka in

Skicka ditt överklagande till den myndighet som fattat beslutet. De kommer i sin tur skicka ditt överklagande vidare till förvaltningsrätten. När överklagandet kommit till förvaltningsrätten meddelar de dig via brev att överklagandet kommit in.


Kostar det något att överklaga?

Förvaltningsrätten tar inte ut någon avgift för att avgöra ett överklagande. Men, om du väljer att anlita ett juridiskt ombud, till exempel en advokat, måste du själv betala det.

Senast ändrad 7 oktober 2021

Vi och våra partners använder cookies för att förbättra och personalisera din upplevelse, visa annonser baserade på dina intressen och för att mäta och analysera data. Genom att använda vår webbplats och våra tjänster godkänner du att vi använder cookies som beskrivet i vår dataskydds-policy.