Gå direkt till textinnehållet
Visa meny

Vattenläckor

Under vinterhalvåret uppstår fler vattenläckor än under sommarhalvåret. Det beror på att marken påverkas av temperaturväxlingar och vissa ledningsmaterial som gjutjärnsledningar, är känsligare och knäcks. Även galvledningar går sönder av åldersskäl, Norsjö kommun jobbar successivt med att renovera och byta ut dessa ledningar.

Felanmälan

Om du upptäcker att du inte har vatten, kan du felanmäla detta:

Kontorstid fram till klockan 16: Norsjö kommuns växel, 0918-140 00

Övrig tid till 0918-101 70. Du kommer då till SOS alarm som kontaktar jourpersonal.

När informerar Norsjö kommun på hemsidan?

När vi först får in rapporter om en vattenläcka och påbörjar felsökning. När felsökningen är klar kan vi konstatera mer exakt vilka fastigheter som är utan vatten. Då skickar vi ut SMS till mobiltelefoner bokförda på de aktuella adresserna om läckan är omfattande, annars uppdateras endast hemsidan. Vi uppdaterar sedan informationen på hemsidan kontinuerligt. Dessa uppdateringar skickar vi inte ut som SMS, så håll ett öga på hemsidan om du är utan vatten och undrar hur arbetet fortlöper.

Varför dröjer ibland uppdateringarna på hemsidan?
Felsökningen kan ta väldigt olika lång tid beroende på vad som hänt. Det går exempelvis ganska snabbt att hitta felet om någon entreprenör grävt av en ledning, och då finns det dessutom en öppen schakt där vi kommer åt att laga röret. Men har en ledning brustit under marken ute i terrängen kan felsökningen ta flera timmar.

SMS skickas ut vid omfattande vattenläcka och avstängning

För att snabbt kunna informera invånare vid driftstörningar, avstängningar och andra händelser använder Norsjö en SMS-tjänst. Med denna teknik kan vi nå alla med mobiltelefon och informationen kan läsas direkt. Vi använder oss av en tjänst som plockar information från UMS (nummer registrerade i det område vi pekar ut). Gäller endast privata abonnemang som är knutna till rätt adress.

Som avsändare står det ”Norsjo”. Det går inte att svara på SMS:et.

Systemet tar automatiskt bort dubbletter, vilket innebär att om du har flera telefoner registrerade så är det endast ett nummer som sms:et går ut till. Det innebär också att det kan vara ett nummer som en vuxen inte har tillgång till.

Registrera eller ändra ett mobilnummer

För att du ska bli aviserad via SMS behöver du kontrollera att ditt nummer är kopplat till den adress/de adresser du önskar, det kan du göra via länken till höger.

Senast ändrad 28 oktober 2020

Vi och våra partners använder cookies för att förbättra och personalisera din upplevelse, visa annonser baserade på dina intressen och för att mäta och analysera data. Genom att använda vår webbplats och våra tjänster godkänner du att vi använder cookies som beskrivet i vår dataskydds-policy.